Transfer Fiyatlandırması Yoluyla Örtülü Kazanç Dağıtımı Hakkında Genel Tebliğ (Seri No: 1)’de Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Seri No: 3)

Transfer Fiyatlandirmasi Tebligi 3

07 Aralik 2017 Tarihli Resmi Gazete

Sayi: 30263 

Maliye Bakanligi (Gelir Idaresi Baskanligi)’ndan:

MADDE 1 – 18/11/2007 tarihli ve 26704 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan Transfer Fiyatlandirmasi Yoluyla Örtülü Kazanç Dagitimi Hakkinda Genel Teblig (Seri No:1)’in “6- Maliye Bakanligi Gelir Idaresi Baskanligi ile Anlasma Usulü” baslikli bölümü asagidaki sekilde degistirilmistir.

6- Maliye Bakanligi Gelir Idaresi Baskanligi ile Anlasma Usulü

Kurumlar Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin besinci fikrasinda, mükelleflere iliskili kisiler ile gerçeklestirdikleri mal veya hizmet alim ya da satim islemlerinde uygulayacaklari fiyat veya bedelin tespitine iliskin yöntemleri Maliye Bakanligi ile anlasarak belirleme imkâni getirilmis ve bu sekilde belirlenen yöntemin, üç yili asmamak üzere anlasmada tespit edilen süre ve sartlar dâhilinde kesinlik tasiyacagi hükme baglanmistir. Dolayisiyla, uygulayacagi yöntem konusunda tereddüdü bulunan mükelleflerin gerekli bilgi ve belgelerle birlikte Gelir Idaresi Baskanligina (Idare) basvurarak belli bir dönem için yöntem tespiti talebinde bulunabilmeleri mümkündür.

Bu çerçevede, iliskili kisiler ile yapilan mal veya hizmet alim ya da satim islemlerine iliskin transfer fiyatinin tespit edilmesinde belli bir dönem için uygulanacak yöntem, mükellefin talebi üzerine Idare ile anlasilarak belirlenebilecek olup bu anlasma pesin fiyatlandirma anlasmasi olarak adlandirilir. Söz konusu anlasma ile belli bir dönem için anlasmaya varilan transfer fiyatlandirmasi yöntemi kapsaminda; iliskili kisiler ve islemler, anlasmanin süresi, transfer fiyati (kâr marji, faiz orani, bedel vb.) ve kritik varsayimlar gibi hususlar belirlenir.

Pesin fiyatlandirma anlasmasina iliskin Idareye basvuruda bulunan mükellef, tek tarafli, iki tarafli veya çok tarafli pesin fiyatlandirma anlasmasi talep edebilir. Anlasmaya iliskin sürecin, diger ülke vergi idaresinin katilimi olmaksizin, basvuruda bulunan mükellef ile Idare arasinda gerçeklesmesi halinde tek tarafli; iki ayri ülkede bulunan vergi idaresi ile bu idarelerin yetki alanlarinda bulunan iliskili iki mükellef arasinda gerçeklesmesi halinde iki tarafli; ikiden fazla ülke vergi idaresi ile bu idarelerin yetki alanlarinda bulunan iliskili ikiden fazla mükellef arasinda gerçeklesmesi halinde ise çok tarafli pesin fiyatlandirma anlasmasi söz konusudur.

6.1- Pesin fiyatlandirma anlasmalarinin kapsamina giren mükellefler

Pesin fiyatlandirma anlasmasinin kapsamina kurumlar vergisi mükellefleri girmektedir. Bu çerçevede;

a) Kurumlar vergisi mükelleflerinin iliskili kisilerle yaptiklari yurt disi islemleri,

b) Kurumlar vergisi mükelleflerinin serbest bölgelerde faaliyette bulunan kurumlar vergisi mükellefleri ile iliskili kisi kapsaminda yaptiklari islemleri,

c) Serbest bölgelerde faaliyette bulunan kurumlar vergisi mükelleflerinin bu bölgelerde faaliyette bulunmayan kurumlar vergisi mükellefleri ile iliskili kisi kapsaminda yaptiklari islemleri,

ile ilgili olarak belirlenecek yöntem konusunda Idareye basvurmalari mümkün bulunmaktadir.

6.2- Pesin fiyatlandirma anlasmalarinda izlenen süreçler

6.2.1- Ön görüsme

Mükellef tarafindan talep edilmesi durumunda, yazili basvurudan önce, Idare ile ön görüsme yapilmasi mümkün bulunmaktadir. Ön görüsmede, anlasmanin kapsami ve ilgili islemler ile anlasma basvurusunun uygunlugu gibi konular ele alinir.

6.2.2- Yazili basvuru ve Idareye sunulacak bilgi ve belgeler

Pesin fiyatlandirma anlasmasina iliskin süreç, mükellefin yazili basvurusu ile baslar.  Söz konusu basvuru, EK-1’de yer alan basvuru formuna uygun olarak yapilir. Formdaki bilgileri içermek kaydiyla mükellefler anlasma basvurularini diledikleri formatta da hazirlayabilir.

Anlasma için Idareye basvuruda bulunan mükelleflerin sunmalari gereken temel bilgi ve belgeler ise asagidaki gibidir:

a) Basvuru formu,

b) Üstlenilen islevleri, sahip olunan riskleri ve kullanilan varliklari içeren tüm bilgiler,

c) Kritik varsayimlara iliskin bilgiler ve gerekçeleri (önerilen transfer fiyatlandirmasi yöntemi ile bu yöntemin seçimine ve uygulanmasina esas teskil eden kosullara ve varsayimlara iliskin açiklamalar, analizler ve yapilan diger çalismalar),

ç) Gayrimaddi varliklarin mülkiyetine ve alinan veya ödenen gayrimaddi hak bedellerine iliskin bilgi,

d) Iliskili kisiler tarafindan farkli muhasebe standartlari ve yöntemleri kullaniliyor ise bunlara iliskin bilgi,

e) Basvuru tarihinin içinde bulundugu hesap dönemine iliskin ürün fiyat listeleri,

f) Basvuru tarihinin içinde bulundugu hesap dönemine iliskin üretim maliyetleri,

g) Iliskili kisiler arasindaki islemlere uygulanan sirket içi fiyatlandirma politikasi,

g)  Basvuru tarihinin içinde bulundugu hesap döneminde iliskili ve iliskisiz kisilerle yapilan islemlerin miktari ile fatura, dekont ve benzeri belgeler,

h) Iliskili kisilerin son üç yila iliskin mali tablolari, gelir veya kurumlar vergisi beyanname örnekleri, yurt disi islemlerine ait sözlesmelerin örnekleri,

i) Önerilen transfer fiyatlandirmasi yöntemini destekleyen son üç yila ait finansal veriler ve bunlarla ilgili belgeler,

i) Iki veya daha fazla karsilastirilabilir islemin olmasi durumunda belirlenen emsal fiyat araligi ve bu araligin tespitinde kullanilan yöntem,

j) Emsal fiyatin tespit edilmesi için gerekli diger belgeler.

Idare gerekli gördügü takdirde mükelleften ilave bilgi ve belge talebinde bulunabilir. Ilgili bilgi ve belgelerin yabanci dilde yazilmis olmalari halinde, bunlarin Türkçe çevirilerinin de ibraz edilmesi gerekmektedir.

6.2.3- Degerlendirme ve analiz

Idare, mükellefin yaptigi basvuruda yer alan bilgi ve belgeler üzerinden pesin fiyatlandirma anlasmasinin uygun olup olmadigini, ne tür bilgilere ihtiyaç oldugunu tespit etmek amaciyla ön degerlendirme yapar.

Söz konusu basvuruda yer alan bilgi ve belgelerin yeterli bir degerlendirme yapma olanagi sunmamasi halinde, Idare mükelleften ilave bilgi ve belge talebinde bulunabilir veya mükellef ile görüsmeler yapabilir.

Iki tarafli veya çok tarafli pesin fiyatlandirma anlasmalarina iliskin süreçte, diger ülke vergi idaresine veya idarelerine sunulan bilgi ve belgelerin es zamanli olarak Idareye de sunulmasi gerekmektedir.

Gerekli veriler tamamlandiktan sonra, karsilastirilabilir islemlerin, kullanilan varliklarin, diger düzeltimlerin, uygulanabilir yöntemlerin, anlasma sartlarinin ve diger temel hususlarin degerlendirmesi yapilir.

Degerlendirme ve analiz sürecinin, tek tarafli pesin fiyatlandirma anlasma basvurusunda alti ay, iki tarafli ve çok tarafli pesin fiyatlandirma anlasmalari basvurularinda ise 12 ay içinde sonuçlandirilmasi esastir.

6.2.4- Anlasmanin kabulü veya reddi

Idare yapilan degerlendirme ve analiz sonucunda, mükellefin basvurusunu aynen kabul edebilir veya gerekli degisikliklerin yapilmasi kosuluyla kabul edebilir ya da reddedebilir. Idarenin basvuruyu kabul etmesi halinde mükellef ile Idare arasinda pesin fiyatlandirma anlasmasi imzalanir.

Idareye yapilan tek tarafli pesin fiyatlandirma anlasma basvurusu, basvuru talebine iliskin yazinin Idarenin kayitlarina girdigi tarihten itibaren dokuz ay içinde sonuçlandirilir. Basvurunun bu süre içinde sonuçlandirilamamasi durumunda, Idare ile mükellefin anlasmasi halinde söz konusu süre uzatilabilir.

Iki tarafli ya da çok tarafli pesin fiyatlandirma anlasmasina iliskin talepler, ilgili ülke veya ülkelerle yürürlükte olan çifte vergilendirmeyi önleme anlasmalari çerçevesinde degerlendirilir. Iki tarafli ya da çok tarafli pesin fiyatlandirma anlasmalarina iliskin süreçte, ilgili çifte vergilendirmeyi önleme anlasmasina taraf devletlerden birinin vergi idaresi diger devletin vergi idaresi ile temasa geçer. Diger devletin idaresi ile anlasmaya varilamamasi halinde bu durum Idare tarafindan mükellefe bildirilir.

Idareye yapilan iki tarafli ya da çok tarafli pesin fiyatlandirma anlasma basvurulari, basvuru talebine iliskin yazinin Idarenin kayitlarina girdigi tarihten itibaren 18 ay içinde sonuçlandirilir. Basvurunun bu süre içinde sonuçlandirilamamasi durumunda, idareler ile mükelleflerin anlasmasi halinde süre uzatilabilir.

Diger taraftan, Idare tarafindan talep edilen bilgi ve belgelerin belirlenen sürelerde ibraz edilmemesi ve bu durumun süreklilik arz etmesi halinde basvurular ret olunabilir.

Pesin fiyatlandirma anlasmasina iliskin sürecin her asamasinda, mükellef ile karsilikli bilgi ve görüs alisverisinde bulunulur. Ayrica, yapilan her anlasma yalnizca ilgili mükellefe özgüdür ve bu mükellefi ilgilendirmektedir. Dolayisiyla, yapilan anlasmalarin baska mükellefler tarafindan emsal olarak kullanilmasi veya yapilan islemlere iliskin bir kanit olarak sunulmasi mümkün degildir.

6.3- Anlasmanin süresi

Pesin fiyatlandirma anlasmasinin süresi en fazla üç yil olup imzalandigi tarihten itibaren anlasmada belirlenen süre ve sartlar dâhilinde hüküm ifade eder. Örnegin, mükellef tarafindan 02/01/2017 tarihinde yapilan basvuru sonucunda devam eden sürecin 05/09/2017 tarihinde imzalanan anlasma ile sonuçlanmis olmasi durumunda, mükellef ve Idare, anlasmanin üç yil uygulanmasi hususunda mutabakata varabilir. Bu durumda, anlasmada belirtilen süre ve sartlar dâhilinde anlasma, imzalandigi 05/09/2017 tarihinden itibaren hüküm ifade etmek üzere; 2017, 2018 ve 2019 hesap dönemleri için uygulanabilecegi gibi taraflar anlasmanin süresinin 2018 hesap döneminden itibaren baslamasini da kararlastirabilir.

6.4- Anlasmanin takibi ve yillik rapor

Idare, mükellefin anlasmada belirlenen kosullara uyum gösterip göstermedigini ve/veya bu kosullarin geçerliligini sürdürüp sürdürmedigini, anlasmada belirlenen süre boyunca mükellefin sunacagi pesin fiyatlandirma anlasmasina iliskin yillik rapor üzerinden takip eder.

Söz konusu raporun, anlasma süresi boyunca her yil kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresi içinde EK-2’de yer alan formata uygun sekilde hazirlanarak bir yazi ekinde Idareye gönderilmesi gerekmektedir.

Öte yandan, Idare ile pesin fiyatlandirma anlasmasi imzalayan mükelleflerin, anlasma kapsamindaki islemlerine iliskin olarak yillik transfer fiyatlandirmasi raporu hazirlamalarina gerek bulunmamaktadir. Ancak anlasma müddeti boyunca her yil hazirlanacak olan pesin fiyatlandirma anlasmasina iliskin yillik rapor içerisinde EK-4’te yer alan unsurlara da yer verilmesi gerekmektedir.

Iliskili kisilerle gerçeklestirilen ve anlasma kapsaminda olmayan islemler için yillik transfer fiyatlandirmasi raporu hazirlanacagi tabiidir.

6.5- Pesin fiyatlandirma anlasmalarinin yenilenmesi, revize edilmesi ve iptali

6.5.1- Anlasmanin yenilenmesi

Mükellef mevcut bir pesin fiyatlandirma anlasmasinin yenilenmesi talebinde bulunabilir. Bu durumda mükellef anlasma süresinin bitiminden en az dokuz ay önce Idareye basvurmalidir. Mükellef basvurusunda, mevcut anlasmada belirtilen kosullar ile varsayimlarda herhangi bir degisiklik meydana gelip gelmedigini, anlasmanin yenilenmesi sonucunda anlasmada herhangi bir degisiklik yapilmasi gerekip gerekmedigini ve tespit edilen yöntemin anlasmada kavranan islemlerin mahiyetine en uygun olarak emsallere uygunluk ilkesini karsiladigini gösterecek gerekli bilgi ve belgeleri sunmalidir.

Idare söz konusu basvurunun incelenmesi sonucunda, mevcut anlasmada belirtilen kosullar ile varsayimlarin devam ettigine ve tespit edilen yöntemin emsallere uygunluk ilkesini karsiladigina karar verirse, mevcut anlasmanin ayni kosullari, varsayimlari ve yöntemi kapsayacak sekilde bir dönem daha devam ettirilmesini kabul edebilir. Bununla birlikte, Idare, anlasmada kavranan islemlerin mahiyetinin, belirtilen kosullarin ve varsayimlarin degistigine ya da farkli bir yöntem tespit edilmesi gerektigine karar verirse, mükellefin yeni bir pesin fiyatlandirma anlasmasi basvurusunda bulunmasi gerekir.

6.5.2- Anlasmanin revize edilmesi

Idare ile mükellef arasinda imzalanmis ve yürürlükte olan bir pesin fiyatlandirma anlasmasi asagidaki durumlarin gerçeklesmesi halinde revize edilebilir:

a) Anlasmada yer alan kritik bir varsayimin gerçeklesmemesi,

b) Anlasma kosullarinda esasa iliskin bir degisikligin gerçeklesmesi veya anlasmada belirlenen kosullarin geçerliligini sürdürmemesi,

c) Çifte vergilendirmeyi önleme anlasmalari da dâhil, yasal düzenlemelerde anlasmayi etkileyecek degisikliklerin gerçeklesmesi,

ç) Iki tarafli veya çok tarafli pesin fiyatlandirma anlasmalarinda, diger ülke vergi idaresinin veya idarelerinin anlasmayi revize etmesi, yürürlükten kaldirmasi veya iptal etmis olmasi.

Mükellef, Idare ile imzaladigi pesin fiyatlandirma anlasmasinin revize edilmesi amaciyla Idareye basvurabilir. Söz konusu basvuruda mükellef, anlasmanin revize edilmesi talebinin nedenlerini de içerecek sekilde gerekli bilgi ve belgeleri Idareye ibraz etmek zorundadir. Anlasmanin revize edilmesi hususunun Idare tarafindan kabul edildigi durumda, anlasmanin revize edildigi tarihten mevcut anlasmanin süresinin bitimine kadar yeniden belirlenen anlasma kosullari geçerli olacaktir. Idarenin anlasmanin revize edilmesini kabul etmedigi durumda anlasma aynen devam edecektir. Ancak mükellef yukarida yer alan nedenleri ileri sürerek anlasmanin iptalini isteyebilir. Bu durumda, Idare anlasmayi iptal edebilir.

Mevcut bir pesin fiyatlandirma anlasmasinin revize edilmesine iliskin nedenler Idare tarafindan da tespit edilebilir. Anlasmanin revize edilmesi konusunda taraflar anlasmaya varirsa, anlasmanin revize edildigi tarihten mevcut anlasmanin süresinin bitimine kadar yeniden belirlenen anlasma kosullari geçerli olacaktir. Mükellefin anlasmanin revize edilmesini kabul etmedigi durumda Idare anlasmayi tek tarafli olarak iptal edebilir.

Anlasmanin iptal edildigi durumlarda iptal kararinin verildigi tarihten itibaren anlasma hükümleri geçerliligini kaybeder.

6.5.3- Anlasmanin iptali

Asagida belirtilen durumlarda, Idare mevcut bir pesin fiyatlandirma anlasmasini tek tarafli olarak anlasmanin imzalandigi tarihten itibaren iptal edebilir ve anlasmayi hiç yapilmamis kabul ederek mükellefi vergi incelemesine sevk edebilir:

a) Mükellefin pesin fiyatlandirma anlasmasinda belirtilen kosullara uymamasi,

b) Mükellef tarafindan gerek basvuru esnasinda gerekse sonraki asamalarda (yillik rapor da dâhil) ibraz edilen bilgi ve belgelerin eksik, yanlis veya yaniltici oldugunun tespit edilmesi.

Diger taraftan, anlasma süresince her yil kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresi içinde Idareye gönderilmesi gereken pesin fiyatlandirma anlasmasina iliskin yillik raporun zamaninda ibraz edilmemesi durumunda, mevcut anlasma, söz konusu raporun ilgili bulundugu hesap döneminin basindan itibaren iptal edilebilir.

6.6- Özellik arz eden hususlar

6.6.1- Pesin fiyatlandirma anlasmalari ve vergi incelemesi

Mükellef tarafindan yapilan pesin fiyatlandirma anlasma basvurusunun Idare tarafindan reddedilmesi veya anlasma süreci içinde herhangi bir zamanda mükellef tarafindan basvurunun geri çekilmesi, mükellefin otomatik olarak Idare tarafindan vergi incelemesine sevk edilmesini gerektirmez.

Idare ile mükellef arasinda pesin fiyatlandirma anlasmasinin yapilmis olmasi, anlasma konusuyla ilgili olarak mükellef ya da mükelleflerin incelenmeyecegi anlamina gelmemektedir. Anlasma kapsamindaki islemlere iliskin belirlenen yöntemin uygulanmasi inceleme konusu yapilabilecektir. Örnegin mükellef ile Idare arasinda imzalanan pesin fiyatlandirma anlasmasi ile mükellefin iliskili kisiler ile gerçeklestirecegi islemlerde maliyet arti yöntemini kullanmasi uygun bulunmustur. Anlasmada belirlenen yöntem (bu kapsamda tespit edilen kâr marji, fiyat, kâr marji araligi veya diger transfer fiyatlari dâhil)  elestiri konusu yapilamayacak olup bu yöntemin uygulama seklinin dogru olup olmadigi, yöntem uygulanirken anlasma kosullarina uyulup uyulmadigi inceleme konusu yapilabilecektir.

Pesin fiyatlandirma anlasmasi ile vergi inceleme süreçleri birbirinden farkli süreçlerdir. Bu nedenle, pesin fiyatlandirma anlasmasi sürecinde anlasma kapsamindaki isleme iliskin bir vergi incelemesine baslanmasi halinde anlasma görüsmelerine devam edilir. Benzer sekilde, bir vergi incelemesi devam ederken ayni konuda pesin fiyatlandirma anlasmasina basvurulmasi mümkündür.

6.6.2- Pesin fiyatlandirma anlasmasinin geçmise uygulanmasi

4/1/1961 tarihli ve 213 sayili Vergi Usul Kanununun pismanlik ve islah hükümlerinin uygulanmasinin mümkün olmasi ve anlasma kosullarinin zamanasimina ugramamis geçmis vergilendirme dönemlerinde de geçerli olmasi halinde, mükellef ve Idare belirlenen yöntemin söz konusu dönemlere de tatbik edilmesini, bu dönemleri anlasma kapsamina almak suretiyle saglayabilir.

Geçmis vergilendirme dönemlerinin anlasma kapsamina alindigi durumlarda imzalanan anlasma, Vergi Usul Kanununun pismanlik ve islah hükümlerinde yer alan haber verme dilekçesi yerine geçer. Söz konusu dönemlere iliskin beyan ve ödeme islemleri buna göre tekemmül ettirilir. Bir baska ifadeyle, anlasmanin imzalandigi tarihten baslayarak 15 gün içinde beyan ve ödeme islemlerinin tamamlanmasi gerekmektedir.

Anlasmanin geçmis vergilendirme dönemlerine uygulanmasi sebebiyle daha önceden ödenen vergiler ret ve iade edilmez. Bununla birlikte Vergi Usul Kanununun “Vergi Hatalarini Düzeltme ve Reddiyat” bölümü hükümleri ile Kurumlar Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin altinci fikra hükümleri saklidir.

Anlasmanin geçmis vergilendirme dönemlerine tatbik edilmesi nedeniyle olusacak ilave kurum kazanci için asagidaki sartlarin olusmasi halinde, transfer fiyatlandirmasi yoluyla örtülü kazanç dagitimi gerçeklesmemis olacagindan, kâr dagitimina bagli vergi kesintisi yapilmaz:

a) Bu kazanca iliskin kurumlar vergisi farkinin zamaninda ödenmesi,

b) Yine bu kazancin, genel muhasebe ilkeleri çerçevesinde ilgili yil gelir hesaplariyla baglanti kurulmasi ve içinde bulunulan yilin defterlerinde gerekli düzeltmenin yapilmasi suretiyle, ilgili dönem kazancina ilave edilmesi,

c) Söz konusu tutarin yurt disi iliskili kisiden alacak olarak kaydedilmesi veya tahsil edilerek Türkiye’deki kurumun hesaplarina aktarilmasi.

Yurt disi iliskili kisiye iliskin geçmis vergilendirme dönemlerinde alacak kaydinin olusmasi gereken tarih ile söz konusu alacagin tahsil tarihi arasinda geçen süre nedeniyle, gerekmesi halinde, emsallere uygun bir alacak faizi hesaplanmasi gerektigi tabiidir.

Kayit ve beyanlarin anlasmanin imzalandigi tarihten baslayarak on bes gün içinde bu sekilde düzeltilmemesi halinde, Kurumlar Vergisi Kanununun 13 üncü maddesi altinci fikrasi uyarinca örtülü kazanç dagitimi gerçeklesmis sayilacagindan, kâr dagitimina bagli vergi kesintisinin de yapilmasi gerekmektedir.”

MADDE 2 – Ayni Tebligin “7.2- Pesin Fiyatlandirma Anlasmasina Iliskin Belgelendirme” baslikli bölümü Teblig metninden çikarilmistir.

MADDE 3 – Ayni Teblige ekteki Ek-1 eklenmis ve diger ekler buna göre teselsül ettirilmistir.

MADDE 4 – Bu Teblig yayimi tarihinde yürürlüge girer.

MADDE 5 – Bu Teblig hükümlerini Maliye Bakani yürütür.

Eki Için Tiklayiniz

(07.12.2017)